Pár rád pre malé a stredné podnikanie
Koronakríza na Slovensku totálne a zrejme natrvalo ovplyvnila podnikanie na Slovensku. Viaceré väčšie podniky majú dostatočné rezervy, aby prežili aj pár mesiacov zastavenia ich biznisu. Avšak my, ktorí máme e-shopy, väčšie e-shopy, či kamenné predajne sme museli bojovať od prvého dňa – niektorí o prežitie, iní museli transformovať svoj biznis, ďalší museli bojovať s obrovským nárastom objednávok.
Koronakríza a podnikanie 2020
Koronakríza začala vplývať na podnikanie už od februára, kedy mnohí ľudia vykupovali rúška a farmaceutiká s obavami pred takouto krízou, ktorá napokon aj prišla. Neskôr v marci ako ďalší v poradí zmeny pocítili najmä supermarkety, ktoré sa personálne aj dodávateľsky veľmi dobre popasovali so zmenami. Napriek obrovskému náporu dokázali zabezpečiť aj personál aj dostatok tovaru neustále na predajni.
Neskôr to už malo rýchly spád a ovplyvnená bola úplná väčšina všetkých prevádzok na Slovensku. Malé a stredné podnikanie, či už kamenné prevádzky alebo e-shopy, sa zadelili do niektorých z týchto skupín:
- biznisy, ktore boli počas koronakrízy úplne zavreté (predovšetkým kamenné predajne),
- biznisy, ktoré poklesli, resp. majitelia reagovali na zavretie prevádzky a zachovali tržby aspoň na 20%,
- biznisy, ktoré profitovali (predovšetkým e-shopy zamerané na farmaceutiká, kutilov, záhradkárov, športové stroje na doma).
Ako zasiahla koronakríza konkrétne podnikania
Najhoršie samozrejme dopadli cestovné kancelárie. Niektoré z nich skrachovali alebo majú výraznejšie problémy. Z tých známejších napríklad Aeolus.
Ďalší významný pád zasiahol realitné kancelárie. Realitný biznis padol najvýraznejšie od krízy spred 12 rokov. Kupujúci čakajú a kalkulujú ohľadom možnej straty zamestnania či pravdepodobného zníženia cien nehnuteľností. Vplyv má tiež odkladanie obhliadky nehnuteľnosti zo zdravotných dôvodov. Napríklad realitná kancelária Amazon Reality Košice v krátkom čase zaviedla videoobhliadky nehnuteľností, ktoré mali veľmi dobrú odozvu. Záujem o ne bol však iba priemerný práve kvôli očakávaniam poklesu cien nehnuteľností.
Reštaurácie a bary patria tiež k prevádzkam, ktoré trpia najviac. Viaceré sa však rozhodli rozpustiť zmluvy so svojimi brigádnikmi či zamestnancami. Zároveň mnohé sa začali orientovať na dovoz jedla, príp. predaj alkoholu a čapovanie piva cez okienko, takže sa zaradili k prevádzkam, ktorých tržby neklesli o viac ako 50%.
Výrazný pokles nastal aj u služieb zdravotnej starostlivosti. Napríklad rehabilitačné služby patrili medzi tie, ktoré koronavírus zasiahla výrazne. Ľudia sa zároveň začali o rehabilitáciu a bolesti pohybového ústrojenstva zaujímať menej (zdroj: Google trends). Posledné týždne sa však záujem začína zvyšovať a dôvod je zjavný – ľudia sú už dlho doma, viacerí pracujú na home office a začínajú sa prejavovať bolesti chrbta, krížov a ďalšie.
Niektoré rehabilitačné centrá zaviedli fyzioterapiu online. Napríklad Rehab Klinik Bratislava uvádza vysoký záujem o ich online kurzy fyzioterapie, ktoré nahrádzajú cvičenia v ich rehabilitačnej klinike.
Medzi odvetvia, ktoré kríza spôsobená pandémiou koronavíru 2020 výrazne zasiahla, patrí aj marketing a média či vzdelávanie. Dôvod je zjavný – firmy v období krízy znižujú v prvom rade výdavky na marketing alebo vzdelávanie zamestnancov.
Biznisy, ktoré rástli v čase koronakrízy
Vyššie sme spomínali, ktoré typy podnikania kríza koronavíru 2020 dokonca posilnila. Čo sa týka zvýšeného predaja farmaceutík, to sa prejavilo najmä v marci, kedy sa väčšina ľudí snažila predzásobiť liekmi.
Následne, keď pominulo šialenstvo predzásobovania ľudia zvažovali využitie voľného času, ktoré budú tráviť predovšetkým doma – home office, nútená dovolenka, možná karanténa, strach pred nakazením a pod. Stúpol teda predaj produktov pre kutilov a záhradkárov a mnohí ľudia sa snažili využiť čas rozumne – postarať sa o zariadenie svojho domu, bytu, záhrady, či terasy.
Ďalší ľudia sa rozhodli zariadiť si domácu posilňovňu a investovali peniaze do kúpy športového zariadenia. Zvýšil sa tiež predaj kávy, online predaj alkoholu či predaj hier na PC a herné konzoly.
Pár tipov – plánovanie a príprava na krízu
Vrátim sa na začiatok článku k supermarketom – čo naznačuje úspešné ťaženie supermarketov v boji s koronakrízou? Supermarkety sú dobre pripravené na krízu a včas sa zmobilizovali, aby navrhli potrebné opatrenia. Skúste sa aj vy zamyslieť nad rôznymi nástrahami, ktoré môžu aj do budúcna nastať pri vašom podnikaní:
- nepríjemné štátne zásahy, ktoré obmedzia vaše podnikanie,
- zopakovanie pandémie,
- pandémia v podstatne väčšom rozsahu ako tá súčasná,
- globálna katastrofa či vojna, ktorá úplne zastaví ekonomiku.
Už len samotné zamyslenie a vytvorenie aspoň základného plánu vám môže pomôcť získať pár dní v prípade takejto krízy.
Zameranie na to najdôležitejšie
V kríze ešte viac platí tzv. Paretovo pravidlo 80/20 – zamerajte sa na tých 20% činností, ktoré Vám prinášajú 80% úspechu. Neobjednávajte tovar, ktorí vám prináša najmenej úžitku. Naopak, snažte sa zamerať na tovar, ktorý pôjde najviac na odbyt a zároveň na ňom máte zaujímavú maržu.
Prechod na online biznis
Pravdepodobne väčšina predajov v budúcnosti bude prebiehať online. Je možné, že právo táto kríza naučí ľudí viac využívať e-shopy a donášky oproti kamenným predajniam. Prispôsobte tomu aj svoj biznis do budúcna, aby keď dôjde k podobnej kríze, boli ste pripravený rýchlo sa presunúť do online predaja. Ak máte kamennú prevádzku, založte si aj svoj e-shop.
Celá debata | RSS tejto debaty